Contact

Email :

cv.hal.science

1, avenue du Général de Gaulle
92800 PUTEAUX

Research team

Learning and Innovating

Research themes

  • Analysis of adaptive, “body-dominant” activity and the conditions of activity coupling between subjects (mainly in the field of professions addressed to others)
  • Analysis of pedagogical and/or learning activity mediated by new technologies (mainly in the field of higher education in engineering schools)
  • Training, professionalization and the construction of experience.

Background

  • PhD in Educational and training sciences CIRNEF (EA 7454)
    Université Caen-Normandie, 2020
    « The psychomotor therapist’s « body-dominant inqury ». Adjustment activity and learning the work »
  • Psychomotor therapist qualification
    Sorbonne-Université, 2015

Current research programs

  • JENII 2021-2025
  • CAIRE
  • ConfluencES

PhD supervision

PhD programs in progress

  • A.  HELL, « Apprentissage et usages pédagogiques de l’IA en contexte de pédagogie active en école d’ingénieurs », soutenance en 2027.

Scientific animation

Membre of the Scientific Council of SNUP-Respir Formation

Publications

Synthesis (2019-2025)

  • ACL : 10
  • C-ACTI : 6
  • C-COM : 8

Selected publications

  1. Thievenaz, J. et Paggetti, M. (2025). Produire des connaissances transversales à partir d’une approche « micrologique » de l’activité : un défi pour l’analyse du travail en éducation-formation. Savoirs, 66(3), 75-94. https://doi.org/10.3917/savo.066.0075
  2. Chrétien, F. et Paggetti, M. (2024). Travail de garde et enjeux d’apprentissage chez les bergers et éleveurs pastoraux : une approche didactique professionnelle de l’expérience pastorale. Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs, 23. https://doi.org/10.4000/132py
  3. Paggetti, M. et Folcher, V. (2024). « Récolter ses usages » et construire son expérience d’activité médiatisée. Education permanente, 238(1), 77-88. https://doi.org/10.3917/edpe.238.0077