Researcher-lecturer
Research team
Learning and Innovating
Research themes
- Analysis of adaptive, “body-dominant” activity and the conditions of activity coupling between subjects (mainly in the field of professions addressed to others)
- Analysis of pedagogical and/or learning activity mediated by new technologies (mainly in the field of higher education in engineering schools)
- Training, professionalization and the construction of experience.
Background
- PhD in Educational and training sciences CIRNEF (EA 7454)
Université Caen-Normandie, 2020
« The psychomotor therapist’s « body-dominant inqury ». Adjustment activity and learning the work » - Psychomotor therapist qualification
Sorbonne-Université, 2015
Current research programs
- JENII 2021-2025
- CAIRE
- ConfluencES
PhD supervision
PhD programs in progress
- A. HELL, « Apprentissage et usages pédagogiques de l’IA en contexte de pédagogie active en école d’ingénieurs », soutenance en 2027.
Scientific animation
Membre of the Scientific Council of SNUP-Respir Formation
Publications
Synthesis (2019-2025)
- ACL : 10
- C-ACTI : 6
- C-COM : 8
Selected publications
- Thievenaz, J. et Paggetti, M. (2025). Produire des connaissances transversales à partir d’une approche « micrologique » de l’activité : un défi pour l’analyse du travail en éducation-formation. Savoirs, 66(3), 75-94. https://doi.org/10.3917/savo.066.0075
- Chrétien, F. et Paggetti, M. (2024). Travail de garde et enjeux d’apprentissage chez les bergers et éleveurs pastoraux : une approche didactique professionnelle de l’expérience pastorale. Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs, 23. https://doi.org/10.4000/132py
- Paggetti, M. et Folcher, V. (2024). « Récolter ses usages » et construire son expérience d’activité médiatisée. Education permanente, 238(1), 77-88. https://doi.org/10.3917/edpe.238.0077