Filter results


Publications

    • Paper
    • Learning and Innovating

    Augmented design with additive manufacturing. methodology: Tangible object-based method to enhance creativity in design for additive manufacturing

    Additive manufacturing (AM) brings new design potential compared with traditional manufacturing. Nevertheless, traditional manufacturing knowledge remains embedded in the minds of designers and is a real cognitive barrier to design in AM. Design for Additive Manufacturing (DfAM) provides tools, techniques, and guidelines to optimize design with the specifics of AM. These methods are usable at […]

    • Paper
    • Engineering and Numerical Tools

    Comparative analysis of hydraulic refrigeration and mechanical vapour compression water cooling technologies in designing a technical system for oysters conservation

    The phenomenon of summer mortality in Pacifi c oysters cultures also occurs in Brazilian crops, with predominance in the adult phase, generating signifi cant losses for local producers. In the search for a technological solution to mitigate its effects, the mechanical vapour compression and hydraulic refrigeration concepts are evaluated as two proposed cooling technologies. The […]

    • Paper
    • Engineering and Numerical Tools

    Multi-agent based simulation-optimization of maintenance routing in offshore wind farms

    Offshore wind energy is expected to be the first source of energy in the future thanks to its numerous advantages. However, its maintenance is a complex and costly activity, which is increasingly attracting the attention of researchers and industrials. This paper proposes a simulation-optimization approach for the routing and the scheduling of maintenance for offshore […]

    • Patent
    • Learning and Innovating

    Outil de conception de produits en fabrication additive et procédé associé

    L’invention a pour objectif de fournir un outil utilisable dans des méthodes de conception deproduits fabricables au moyen d’un procédé de fabrication additive, ledit outil permettant auconcepteur d’explorer des solutions technologiques issues de la fabrication additive, de manièreneutre et sans à priori. La solution proposée par l’invention est un outil de conception de produitsfabricables au […]

    • Paper
    • Learning and Innovating

    Towards the Design of a Quick and Universal Questionnaire to Assess the Intuitiveness of Products

    The goal of this research is to design a tool to assess intuitiveness of products. Existing scales such as INTUI (Diefenbach and Ullrich 2010, 2015) show some limitations when used by children and/or for evaluating non-digital products. We aim to obtain a more universal questionnaire tool. INTUI questionnaire measures the components of an intuitive interaction […]

    • Paper
    • Learning and Innovating

    tout problème de compétence ne relève pas d’un problème de formation

    En effet, il m’arrive même, régulièrement, de dire que l’on évalue les individus alors qu’il faudrait également évaluer les organisations. Pour le comprendre, il faut revenir à la notion même de compétence et prendre en compte le fait qu’elle puisse être état, produit et processus ; bagage, résultat ou chemin. Lorsque l’on évalue les compétences […]

    • Conference
    • Learning and Innovating
    • Engineering and Numerical Tools

    Conception de situations instrumentées : étude de cas d’une situation d’apprentissage des concepts du Lean Manufacturing

    Comment les concepteurs de situations d’apprentissage instrumentées, aux problématiques pédagogiques régies par les objectifs d’apprentissage, et les chercheurs et développeurs en informatique, aux problématiques scientifiques et techniques, peuvent-ils co-construire les étapes menant de la situation de travail à sa transposition informatique ? Cette communication relate une expérimentation autour d’une situation d’apprentissage des concepts du Lean […]

    • Conference
    • Learning and Innovating

    Une double ontologie pour un méta-cadre théorique

    Les recherches sur les situations d’apprentissage instrumentées s’appuient sur des cadres théoriques divers, issues de disciplines différentes. Malgré cela, plusieurs reposent sur une vision commune de l’action humaine comme déterminée à la fois par des facteurs propres à la personne et par des facteurs issus du contexte dans lequel elle se déroule. Cette contribution propose […]

    • Conference
    • Engineering and Numerical Tools

    Visual and Chemical Servoing of a Hexapod Robot in a Confined Environment using Jacobian Estimator

    Industrial inspection can be achieved through robotic systems, allowing visual and chemical servoing. A popular scheme for visual servo-controlled robotic is the image-based servoing systems. In this paper, an approach of visual and chemical servoing of a hexapod robot using a visual and chemical Jacobian matrix are proposed. The basic idea behind the visual Jacobian […]

    • Scientific book chapter
    • Learning and Innovating

    Avatars

    Avatars are virtual characters that now belong to the popular culture around video games, social networks, and digital applications in general. However, using an avatar may not be as insignificant as it seems, because avatars, by providing us with a fresh new appearance, may impact the very perception of our own identity. The aim of […]

    • Conference

    Contrasting the Emotions identified in Spanish TV debates and in Human-Machine Interactions

    This work is aimed to contrast the similarities and differences for the emotions identified in two very different scenarios: human-to-human interaction on Spanish TV debates and human-machine interaction with a virtual agent in Spanish. To this end we developed a crowd annotation procedure to label the speech signal in terms of both, emotional categories and […]

    • Paper
    • Learning and Innovating

    Expérience et conduite d’entretiens d’accompagnement au sein d’une formation d’ingénieur par apprentissage

    Cette étude contribue à la connaissance du rôle de l’expérience dans la conduite d’entretiens d’accompagnement menés avec des apprentis-ingénieurs. Elle montre le travail de l’expérience avec les accompagnés sous la forme d’une aide à la maîtrise de situations dynamiques. Ce travail impacte l’expérience des accompagnés. Il mobilise aussi, et construit, l’expérience des accompagnateurs. Leurs expériences […]


Loading…

Erreur : tout le contenu a été chargé.