Publications
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Démarche de conception de produits intuitifs
Boisadan, A., Buisine, S., Moreau, P. (2016). Démarche de conception de produits intuitifs. FLUPA UX-Day (conférence longue), Paris, France.
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Crowdsourcing User-Contributed Solutions to Aerospace Product Development Issues through Micro-Blogging
Revenue and production output of the United Kingdom’s Aerospace Industry (AI) is growing year on year and the need to develop new products and innovative enhancements to existing ranges is creating a critical need for the increased utilisation and sharing of employee knowledge. The capture of employee knowledge within the UK’s AI is vital if […]
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Image segmentation based on community detection approach
Image segmentation is a fundamental low-level vision problem with a great potential when it comes to its applications. Several methods exist to split an image into regions. However, this problematic is still a relatively open topic for which various research works are regularly presented. With the recent developments in complex networks theory, methods based on […]
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L’entretien d’accompagnement: une coopération en vue de faciliter d’autres coopérations
Le recensement des personnes évoquées lors d’entretiens d’apprentis ingénieurs fait apparaître de multiples coopérations en jeu autour de la formation des apprentis. Au cours de l’entretien, l’accompagnateur exerce un rôle de garant, de facilitateur et de conseiller sur ces coopérations en vue d’aider l’apprenti à optimiser sa formation et d’ajuster certaines modalités du dispositif de […]
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Ethique et conduite de l’entretien d’accompagnement: un enjeu de coopération?
Cette étude a sollicité des accompagnateurs pour inventorier des situations qui leur posent un problème éthique. L’analyse de leurs propos permet de mettre en évidence des coopérations en jeux ainsi que des règles d’action pour l’accompagnateur dans sa conduite d’entretien.
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A Review of Crowdsourcing Literature Related to the Manufacturing Industry
In an increasingly competitive globalised manufacturing environment, the necessity to develop new products and introduce innovative enhancements to existing ranges has created a critical need for the increased utilisation and sharing of organisational and employee knowledge. The capture of this knowledge within industry is of paramount importance as organisations seek to survive and remain competitive. […]
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GoSafe: A Power-Efficient Android Application for Road Events Signaling and Notification
The lack of traffic signal intelligibility and insufficient information about road conditions is often cited as an important factor that leads to an increase of road accidents and fatalities. To overcome this problem, a number of systems have been developed in order to signal events to emergency points and designed to supply drivers with information […]
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L’environnement personnel d’apprentissage, un instrument pour l’apprenance?
A partir des multiples représentations qui en sont données dans les publications se référant à différentes approches théoriques, cet article essaie de cerner ce qu’est l’objet appelé « environnement personnel d’apprentissage » (personal learning environment) et de préciser le potentiel de cet objet en tant qu’instrument pour l’apprenance, au-delà des pétitions de principe, en s’appuyant […]
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Enseigner l’innovation en école d’ingénieurs
Il existe deux principaux types de processus d’innovation. L’un, positiviste, enchaîne de façon séquentielle les phases de pose du problème, de résolution créative du problème et d’évaluation des solutions [1]. Cette approche de l’innovation est implémentée notamment dans les grands groupes et l’industrie traditionnelle [2]. Pour être fiable, elle demande un fort investissement dans les […]
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Designing Adaptable Virtual Reality Learning Environments
The EAST (Scientific and technical learning environments) project aims at stimulating the interest of young people for science through virtual reality environments, based on industrial assets. Although training and learning environments are classical applications of virtual reality, the design of these environments is generally ad hoc, hence requiring the intervention of programmers whenever a modification […]
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Virtual environment in the early design phases: How to be more creative?
Creativity is a very important phase of the early design to generate innovative product concepts. Creativity sessions are generally made of multidisciplinary team and in one place. However, with the progress related to the development of collaborative virtual environments, it is interesting to ask what are the impacts of virtualization creativity through the use of […]
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Le projet EAST: des environnements d’apprentissage scientifiques et techniques
Ce document présente le projet EAST et son déroulement. Il a été publié dans la revue éditée par Canopé à destination des enseignants, la Revue Technologie
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