Publications

Filter results


Publications

    • Conference
    • CESI - Hors LINEACT

    La nécessité de faire évoluer l’apprentissage par problème

    Comment confronter les apprenants de cycle ingénieur à un modèle de production semblable à celui présent en entreprise ? Nous utilisons de la première à la quatrième année la méthodologie d’Apprentissage par Problème (méthode pédagogique où l’apprenant participe activement à son apprentissage), qui permet de développer l’autonomie, facilite le travail en équipe et améliore l’acquisition […]

    • Conference
    • Engineering and Numerical Tools

    Simulation et optimisation de la tournée des véhicules pour la collecte de biodéchets conditionnés

    Dans cet article nous allons présenter la simulation et l’optimisation de la tournée des camions pour la collecte des biodéchets conditionnés, cette problématique appartienne au processus de valorisation des biodéchets, pour la résoudre nous avons développé un simulateur à base d’un système multi-agent qui permet de suivre le comportement du processus est de le visualiser. […]

    • Paper
    • Engineering and Numerical Tools

    Incremental clustering of sonar images using self-organizing maps combined with fuzzy adaptive resonance theory

    In this paper we introduce a new unsupervised segmentation algorithm for textured sonar images. A Dynamic Self-Organizing Maps (DSOM) algorithm capable of incremental learning has been developed to automatically cluster the input data into relevant classes of seabed. DSOM algorithm is an extension of classical Self- Organizing Maps (SOM) algorithm combined with Adaptive Resonance Theory […]

    • Conference
    • Learning and Innovating

    Développement d’une méthodologie de gestion de projet complexe

    L’objectif de cet article est de proposer une méthodologie de gestion de projet complexe. Réalisé au sein de l’entreprise SCALIAN ETOP en collaboration avec le laboratoire LINEACT, ce projet a pour but d’évaluer la complexité d’un projet au travers de critères tels que l’environnement, le contexte, l’interdépendance, etc. afin de proposer une méthodologie adaptée au […]

    • Conference
    • Learning and Innovating

    Cross Cultural Project Based Learning & Soft Skills Practice

    This poster presents an ongoing experience carried out by two international higher education institutions, Lakeland Community College, Ohio and CESI, France. Based on the introduction of a PBL cross-cultural cooperative project, this classroom innovation aims at introducing soft skills practice and self-reflection into the curriculum of computer science students. This poster explains our approach, the […]

    • Paper
    • Learning and Innovating
    • Engineering and Numerical Tools

    Model-based strategy for grasping 3D deformable objects using a multi-fingered robotic hand

    This paper presents a model-based strategy for 3D deformable object grasping using a multi-fingered robotic hand. The developed contact model is based on two force components (normal force and tangential friction force, including slipping and sticking effects) and uses a non-linear mass-spring system to describe the object deformations due the mechanical load applied by the […]

    • Conference
    • Learning and Innovating

    Identités, dispositions et apprentissage collaboratif

    L’école d’ingénieurs du CESI met en place l’Apprentissage Actif Par Projets (A2P2) dans sa formation d’ingénieurs depuis octobre 2015. Dans cette formation en alternance, l’apprentissage à l’école est articulé autour de projets à réaliser en groupes. Dans cet article nous nous proposons de questionner les défis et les atouts du travail de groupe en formation, […]

    • Conference
    • Learning and Innovating

    “The Active Project-Based Learning” for Electrical and Information Engineering Teaching

    This paper deals with the description of a newly practiced method of teaching in EI. CESI, a French engineering school. This method called “The Active Project-Based Learning” (APBL) belongs to an emergent trend of innovative and active learning methods. The APBL approach has as a goal to eliminate the drawbacks of the classical education methods, […]

    • Conference
    • Learning and Innovating

    The higher the purpose, the higher the flow: The impact of action identification on the collective flow

    Collective flow, or the process of optimal human collaboration reflecting in objective productivity, subjective wellbeing, group absorption and cohesion, is a relatively new concept in the field of positive work psychology. Based on conceptual work on flow (Csikszentmihalyi, year) and action identification theory (Vallacher & Wegner, 1985, 1986) we tested the importance of the level […]

    • Conference
    • Learning and Innovating

    Numérique et didactique professionnelle: quelques leçons du projet EAST

    Le projet EAST, labellisé par Cap Digital, retenu par le ministère de l’Education Nationale et financé au titre du programme national « Investissements d’avenir », visait à développer une méthodologie et des outils pour concevoir des scénarios d’apprentissage d’une activité (SAA), et à en faire la démonstration dans un environnement virtuel en 3D. La conception […]

    • Conference
    • Engineering and Numerical Tools

    Simulation approach of indoor thermal comfort improvement with use of phase change materials

    Simulation approach of indoor thermal comfort improvement with use of phase change materials

    • Conference
    • Engineering and Numerical Tools

    Brain waves-based index for workload estimation and mental effort engagement recognition

    The advent of the communication systems and considering the complexity that some impose in their use, it is necessary to incorporate and equip these systems with a certain intelligence which takes into account the cognitive and mental capacities of the human operator. In this work, we address the issue of estimating the mental effort of […]


Loading…

Erreur : tout le contenu a été chargé.