Filter results


Publications

    • Scientific book chapter
    • Learning and Innovating

    Technological innovation in group creativity

    This chapter presents on-going research dedicated to augmenting creativity through innovative technologies. Our hypotheses draw on the pros and cons of the Brainstorming paradigm to strengthen the former and overcome the latter. The main efficiency factors we are trying to support are Cognitive stimulation, Social comparison, and Group facilitation, while trying to circumvent Production blocking, […]

    • Conference
    • Engineering and Numerical Tools

    de la réalité augmentée et de la réalité virtuelle pour des opérations en milieu industriel

    Présentation des travaux d’ontologie pour les opérations sur les systèmes industriels en réalité virtuelle et augmentée. Démonstration sur des cas d’usages.

    • Conference

    A Multi-layer System for Smart-Buildings’ Functional and Energy-Efficiency Awareness Implementation on a real five-floors building

    The challenging problem of energy consumption of building, and in a more general way of cities, and its enormous growth due to recent decades’ human activities leaded to an appealing development of fields focusing smart buildings and smart cities regarding energy efficiency. Ability to avoid of wasting energy is appealing now and thus researchers are […]

    • Conference
    • Learning and Innovating

    Aménager l’espace pour favoriser la collaboration

    Cet article présente les différents environnements d’apprentissage expérimentés sur le centre CESI de Nanterre pour la pédagogie par projets : salles Scale-Up, Créative Labs, Table A2P2, Table interactive. De premiers éléments d’évaluation comparée de ces environnements sont également présentés.

    • Paper
    • Learning and Innovating

    Supports technologiques collaboratifs à la méthode des Personas

    Nous présentons dans cet article deux expérimentations visant à tester l’impact des technologies collaboratives sur l’efficacité de la méthode des Personas. Dans une première expérimentation, 24 concepteurs ont utilisé la méthode des Personas pour anticiper les besoins utilisateurs relatifs à la conception d’un objet communicant. Ces participants étaient affiliés à l’une ou l’autre des conditions […]

    • Conference
    • Learning and Innovating

    Engineering curriculum development. Socialization, soft skills and identity construction.

    Since October 2015, CESI’s school of engineering has implemented a project-based learning curriculum in its combined work-studies engineering programme. A previous research study, led by CESI’s Education Science Laboratory, showed that before this curricular shift, CESI’s engineering apprentices developed their professional identity mainly through projects carried out during in-company periods. With this new study, we […]

    • Conference
    • Engineering and Numerical Tools

    Multi robot path planning approach for dynamic environnement

    In order to increase the productivity, mobile robots are actually used to perform several tasks in factories. Nowadays factories tend also to use multi-robots systems. One challenge for mobile robot is the path planning. Different algorithms, like potential field, are proposed in the literature for this issue. In this paper we propose an extension of […]

    • Scientific book chapter
    • Learning and Innovating

    Traité des Sciences et Techiques de la formation (4e édition)

    Le chapitre présente l’état de l’art sur les environnements numériques d’apprentissage et les questions vives qu’ils soulèvent.

    • Scientific book
    • Engineering and Numerical Tools

    BIM et énergétique du bâtiment

    BIM – performances environementales et énergétiques du bâtiment

    • Paper
    • Learning and Innovating

    The Flow Engine Framework: A cognitive model of optimal human experience

    Flow is a well-known concept in the fields of positive and applied psychology. Examination of a large body of flow literature suggests there is a need for a conceptual model rooted in a cognitive approach to explain how this psychological phenomenon works. In this paper, we propose the Flow Engine Framework, a theoretical model explaining […]

    • Conference
    • Learning and Innovating

    La culture innovation: Proposition et mise en oeuvre du modèle ETOILe

    La culture d’une organisation peut être définie comme l’ensemble des habitudes, comportements, représentations standard partagés par ses membres. Cette culture sert de ciment social à vie de l’organisation(Cameron & Quinn, 2011). La part de la culture d’une organisation en lien avec l’innovation sera nommée culture innovation. Nous proposons le modèle ETOILe pour structurer la culture […]

    • Conference
    • Learning and Innovating
    • Engineering and Numerical Tools

    PLM Adoption Model for SMEs

    PLM adoption can be a source of competitiveness and sustainability for SMEs. In the other hand, the introduction of new ICT (Information and communication technologies) technologies, such PLM, is a complex process that involves challenging the existing organization, not only in terms of information flow but also the human resources management and OEM/Suppliers relationship level. […]


Loading…

Erreur : tout le contenu a été chargé.