Publications
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Technological innovation in group creativity
This chapter presents on-going research dedicated to augmenting creativity through innovative technologies. Our hypotheses draw on the pros and cons of the Brainstorming paradigm to strengthen the former and overcome the latter. The main efficiency factors we are trying to support are Cognitive stimulation, Social comparison, and Group facilitation, while trying to circumvent Production blocking, […]
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Aménager l’espace pour favoriser la collaboration
Cet article présente les différents environnements d’apprentissage expérimentés sur le centre CESI de Nanterre pour la pédagogie par projets : salles Scale-Up, Créative Labs, Table A2P2, Table interactive. De premiers éléments d’évaluation comparée de ces environnements sont également présentés.
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Supports technologiques collaboratifs à la méthode des Personas
Nous présentons dans cet article deux expérimentations visant à tester l’impact des technologies collaboratives sur l’efficacité de la méthode des Personas. Dans une première expérimentation, 24 concepteurs ont utilisé la méthode des Personas pour anticiper les besoins utilisateurs relatifs à la conception d’un objet communicant. Ces participants étaient affiliés à l’une ou l’autre des conditions […]
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Engineering curriculum development. Socialization, soft skills and identity construction.
Since October 2015, CESI’s school of engineering has implemented a project-based learning curriculum in its combined work-studies engineering programme. A previous research study, led by CESI’s Education Science Laboratory, showed that before this curricular shift, CESI’s engineering apprentices developed their professional identity mainly through projects carried out during in-company periods. With this new study, we […]
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Traité des Sciences et Techiques de la formation (4e édition)
Le chapitre présente l’état de l’art sur les environnements numériques d’apprentissage et les questions vives qu’ils soulèvent.
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The Flow Engine Framework: A cognitive model of optimal human experience
Flow is a well-known concept in the fields of positive and applied psychology. Examination of a large body of flow literature suggests there is a need for a conceptual model rooted in a cognitive approach to explain how this psychological phenomenon works. In this paper, we propose the Flow Engine Framework, a theoretical model explaining […]
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La culture innovation: Proposition et mise en oeuvre du modèle ETOILe
La culture d’une organisation peut être définie comme l’ensemble des habitudes, comportements, représentations standard partagés par ses membres. Cette culture sert de ciment social à vie de l’organisation(Cameron & Quinn, 2011). La part de la culture d’une organisation en lien avec l’innovation sera nommée culture innovation. Nous proposons le modèle ETOILe pour structurer la culture […]
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PLM Adoption Model for SMEs
PLM adoption can be a source of competitiveness and sustainability for SMEs. In the other hand, the introduction of new ICT (Information and communication technologies) technologies, such PLM, is a complex process that involves challenging the existing organization, not only in terms of information flow but also the human resources management and OEM/Suppliers relationship level. […]
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Instiller agilité et souplesse pour conduire le changement: Cas des grands groupes
L’ère digitale et collaborative bouscule le monde des entreprises et accélère l’avènement des technologies dans les secteurs industriels. Dans cet environnement en mutation, les grands groupes sont confrontés à la nécessité d’une transformation culturelle pour s’adapter à ces nouvelles contraintes engageant leur survie. Parmi les différents outils dont un grand groupe peut disposer, un projet […]
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Développement d’une méthodologie de gestion de projet complexe
L’objectif de cet article est de proposer une méthodologie de gestion de projet complexe. Réalisé au sein de l’entreprise SCALIAN ETOP en collaboration avec le laboratoire LINEACT, ce projet a pour but d’évaluer la complexité d’un projet au travers de critères tels que l’environnement, le contexte, l’interdépendance, etc. afin de proposer une méthodologie adaptée au […]
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Cross Cultural Project Based Learning & Soft Skills Practice
This poster presents an ongoing experience carried out by two international higher education institutions, Lakeland Community College, Ohio and CESI, France. Based on the introduction of a PBL cross-cultural cooperative project, this classroom innovation aims at introducing soft skills practice and self-reflection into the curriculum of computer science students. This poster explains our approach, the […]
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Model-based strategy for grasping 3D deformable objects using a multi-fingered robotic hand
This paper presents a model-based strategy for 3D deformable object grasping using a multi-fingered robotic hand. The developed contact model is based on two force components (normal force and tangential friction force, including slipping and sticking effects) and uses a non-linear mass-spring system to describe the object deformations due the mechanical load applied by the […]
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