Publications
-
Exploring SMEs’ open innovation practices diversity from four countries.
As far as we know, this paper constitutes a first approach to a cross-country comparison of open innovation practices in SMEs, a little explored field whose the surge of articles on this topic has increased significantly in recent years. Recent reviews have highlighted the need to consider context dependencies. Hence, this paper takes the fact […]
-
Sentiment d’efficacité collective et professionnalisation en contexte d’apprentissage par projets
CESI a mis en place dans sa formation d’ingénieurs en alternance, en octobre 2015, l’Apprentissage Actif Par Projets (A2P2). L’apprentissage à l’école y est articulé autour de projets pluridisciplinaires à réaliser en groupes. Dans cet article nous proposons de questionner l’impact du sentiment d’efficacité collective et des situations pour le favoriser, dans le processus de […]
-
Un environnement pour augmenter la collaboration et booster la motivation intrinsèque
Abstract L’apprentissage au 21ème siècle porte de multiples visages et le collaboratif revêt une importance particulière. De plus en plus centré sur l’apprenant et visant à le rendre actif dans son apprentissage, les pratiques éducatives ont évolué et les environnements avec. Dans cette optique de pédagogie active, les élèves travaillent de manière autonome, apportent un […]
-
Ingénierie: les langages formels ont-ils un avenir à l’époque du numérique ?
Après un rappel sur les langages formels d’ingénerie, il s’agit de discuter de la question de leur peu d’usage à l’époque du développement masif du numérique.
-
To train engineering students to make decision taking in account ethical dimensions
The need to design ethics competencies is presented through the societal context and the InnovENT-E project. The framework of a competency “To manage an ethical issue” is proposed. A statement is presented about the implementation into curricula.
-
Proteus vs. social identity effects on virtual brainstorming
Avatars are known to influence behaviour through their individual identity cues (Proteus effect) and through their shared identity cues (Social identity effect). The aim of this study was to investigate these two processes in a crossed design, in order to examine their interaction in the context of a brainstorming task. To activate the Proteus effect, […]
-
Conception et développement d’instruments pour articuler la formation et le travail
A travers deux cas, nous évoquons le rôle de la conception d’outils afin que leurs utilisateurs développent des compétences attendues dans leur activité professionnelle. Un est issu de mon travail de thèse et prolongé pendant les années qui ont suivies ; l’autre emprunte à la mise en place des FabLabs à CESI.
-
Towards a Fractionation-based Verification: Application on SysML Activity Diagrams
This work contributes to reduce the cost of the verification process of model-based systems, especially the ones designed as SysML activity diagrams, by relying on the concept of diagram calls defined in SysML standard. By exploiting the diagram calls concept, we propose a mechanism to transform a given diagram into its equivalent fractal (hierarchical) form. […]
-
Models for counseling and interviews at Cesi
After a presentation of CESI context, the counseling is presented as a way to help students to build their vocational project and to make decision. Some difficulties are pointed out and some recommandations are proposed
-
Organisation et apprentissage : des compétences aux capabilités
Comment les conditions d’apprentissage opèrent dans les contextes de travail? • Quelles sont les caractéristiques des environnements de travail qui influent sur ces conditions? • Comment dynamiser les environnements pour qu’ils soient plus apprenants?
-
Enseigner l’industrie du futur
Livre blanc édité dans le cadre du colloque de l’Institut de la Réindustrialisation
-
Collaborative design tools in engineering: Insight to choose the appropriate PLM software
The shift from sequential to concurrent engineering has led to changes in the way design projects are managed. In order to assist designers, many effective tools have been developed to support collaborative engineering. Nowadays, industrial scenarios encourage companies to adopt product lifecycle management solutions, even if they may not be able to understand their benefits. […]
Loading…
Erreur : tout le contenu a été chargé.