Filter results


Publications

    • Conference
    • Learning and Innovating

    Exploring SMEs’ open innovation practices diversity from four countries.

    As far as we know, this paper constitutes a first approach to a cross-country comparison of open innovation practices in SMEs, a little explored field whose the surge of articles on this topic has increased significantly in recent years. Recent reviews have highlighted the need to consider context dependencies. Hence, this paper takes the fact […]

    • Conference
    • Learning and Innovating

    Sentiment d’efficacité collective et professionnalisation en contexte d’apprentissage par projets

    CESI a mis en place dans sa formation d’ingénieurs en alternance, en octobre 2015, l’Apprentissage Actif Par Projets (A2P2). L’apprentissage à l’école y est articulé autour de projets pluridisciplinaires à réaliser en groupes. Dans cet article nous proposons de questionner l’impact du sentiment d’efficacité collective et des situations pour le favoriser, dans le processus de […]

    • Conference
    • Learning and Innovating

    Un environnement pour augmenter la collaboration et booster la motivation intrinsèque

    Abstract L’apprentissage au 21ème siècle porte de multiples visages et le collaboratif revêt une importance particulière. De plus en plus centré sur l’apprenant et visant à le rendre actif dans son apprentissage, les pratiques éducatives ont évolué et les environnements avec. Dans cette optique de pédagogie active, les élèves travaillent de manière autonome, apportent un […]

    • Conference
    • Learning and Innovating

    Ingénierie: les langages formels ont-ils un avenir à l’époque du numérique ?

    Après un rappel sur les langages formels d’ingénerie, il s’agit de discuter de la question de leur peu d’usage à l’époque du développement masif du numérique.

    • Conference
    • Learning and Innovating

    To train engineering students to make decision taking in account ethical dimensions

    The need to design ethics competencies is presented through the societal context and the InnovENT-E project. The framework of a competency “To manage an ethical issue” is proposed. A statement is presented about the implementation into curricula.

    • Paper
    • Learning and Innovating

    Proteus vs. social identity effects on virtual brainstorming

    Avatars are known to influence behaviour through their individual identity cues (Proteus effect) and through their shared identity cues (Social identity effect). The aim of this study was to investigate these two processes in a crossed design, in order to examine their interaction in the context of a brainstorming task. To activate the Proteus effect, […]

    • Conference
    • Learning and Innovating

    Conception et développement d’instruments pour articuler la formation et le travail

    A travers deux cas, nous évoquons le rôle de la conception d’outils afin que leurs utilisateurs développent des compétences attendues dans leur activité professionnelle. Un est issu de mon travail de thèse et prolongé pendant les années qui ont suivies ; l’autre emprunte à la mise en place des FabLabs à CESI.

    • Conference
    • Learning and Innovating
    • Engineering and Numerical Tools

    Towards a Fractionation-based Verification: Application on SysML Activity Diagrams

    This work contributes to reduce the cost of the verification process of model-based systems, especially the ones designed as SysML activity diagrams, by relying on the concept of diagram calls defined in SysML standard. By exploiting the diagram calls concept, we propose a mechanism to transform a given diagram into its equivalent fractal (hierarchical) form. […]

    • Conference
    • Learning and Innovating

    Models for counseling and interviews at Cesi

    After a presentation of CESI context, the counseling is presented as a way to help students to build their vocational project and to make decision. Some difficulties are pointed out and some recommandations are proposed

    • Accreditation to supervise research
    • Learning and Innovating

    Organisation et apprentissage : des compétences aux capabilités

    Comment les conditions d’apprentissage opèrent dans les contextes de travail? • Quelles sont les caractéristiques des environnements de travail qui influent sur ces conditions? • Comment dynamiser les environnements pour qu’ils soient plus apprenants?

    • Scientific book
    • Learning and Innovating
    • Engineering and Numerical Tools

    Enseigner l’industrie du futur

    Livre blanc édité dans le cadre du colloque de l’Institut de la Réindustrialisation

    • Paper
    • Learning and Innovating

    Collaborative design tools in engineering: Insight to choose the appropriate PLM software

    The shift from sequential to concurrent engineering has led to changes in the way design projects are managed. In order to assist designers, many effective tools have been developed to support collaborative engineering. Nowadays, industrial scenarios encourage companies to adopt product lifecycle management solutions, even if they may not be able to understand their benefits. […]


Loading…

Erreur : tout le contenu a été chargé.