Publications
-
Identités, dispositions et apprentissage collaboratif
L’école d’ingénieurs du CESI met en place l’Apprentissage Actif Par Projets (A2P2) dans sa formation d’ingénieurs depuis octobre 2015. Dans cette formation en alternance, l’apprentissage à l’école est articulé autour de projets à réaliser en groupes. Dans cet article nous nous proposons de questionner les défis et les atouts du travail de groupe en formation, […]
-
“The Active Project-Based Learning” for Electrical and Information Engineering Teaching
This paper deals with the description of a newly practiced method of teaching in EI. CESI, a French engineering school. This method called “The Active Project-Based Learning” (APBL) belongs to an emergent trend of innovative and active learning methods. The APBL approach has as a goal to eliminate the drawbacks of the classical education methods, […]
-
The higher the purpose, the higher the flow: The impact of action identification on the collective flow
Collective flow, or the process of optimal human collaboration reflecting in objective productivity, subjective wellbeing, group absorption and cohesion, is a relatively new concept in the field of positive work psychology. Based on conceptual work on flow (Csikszentmihalyi, year) and action identification theory (Vallacher & Wegner, 1985, 1986) we tested the importance of the level […]
-
Numérique et didactique professionnelle: quelques leçons du projet EAST
Le projet EAST, labellisé par Cap Digital, retenu par le ministère de l’Education Nationale et financé au titre du programme national « Investissements d’avenir », visait à développer une méthodologie et des outils pour concevoir des scénarios d’apprentissage d’une activité (SAA), et à en faire la démonstration dans un environnement virtuel en 3D. La conception […]
-
BIM in FRENCH SMES, from innovation to necessity
The BIM arrives in great strength in France and in Europe. This process has been mainly recognized for its capacity to energize the building market by sustainable means and the digitization of the current work system. For the SMEs (A business needs to have fewer than 249 employees to be considered an SME)., this vast […]
-
Les pratiques d’innovation ouverte à favoriser pour les PME
Pour une entreprise ou un territoire, l’importance de l’innovation n’est désormais plus à démontrer. Il s’agit d’un facteur majeur de différenciation et une opportunité de développement économique dans un contexte de mondialisation où la concurrence est de plus en plus rude. Les entreprises sont dorénavant amenées à collaborer pour être plus innovantes et pour répondre […]
-
La culture d’innovation dans les organisations françaises
D’un point de vue macroéconomique, il y a consensus quant à la nécessité d’innover. En France, les organisations concentrent leurs efforts d’innovation essentiellement sur la R&D, alors que d’autres stratégies sont plus efficaces. Cette situation peut être liée à la nature des indicateurs et des incitations à l’innovation, centrés sur les investissements réalisés plutôt que […]
-
Social identity cues to improve creativity and identification in face-to-face and virtual groups
This research draws on the social identity approach to investigate group performance in face-to-face and virtual brainstorming settings. In particular, we display Social Identity Cues (SIC) on participants or on avatars to foster group membership. We compare four conditions in a factorial design: Brainstorming in Face-to-face or Virtual setting, With or Without SIC. Seventy-two students […]
-
Engineering students’ use of creativity and development tools in conceptual product design: What, when and how?
As creativity has become a requisite skill for engineers and a part of their basic training, one of the challenges in engineering education is to supply students with a good understanding of creativity and development tools. The aim of this study was to assess the effectiveness of these tools during a conceptual product design challenge. […]
-
Persona Logical Thinking: Improving requirements elicitation for multidisciplinary teams.
To be more successful, innovation projects need a multidisciplinary team to cross and challenge several knowledge elds and viewpoints. However, de ning methods to be used by multidisciplinary design teams is not straightforward since a single method has to match di erent skills and personality types. Our main objective is to provide a new method […]
-
Effet Proteus et amorçage : ces avatars qui nous influencent
À travers l’analyse des conceptions récentes et des théories classiques en psychologie, cette revue de question vise à fournir des éléments permettant de mieux comprendre l’influence que les personnages virtuels peuvent exercer sur les comportements et les attitudes des utilisateurs dans les environnements virtuels. Pour ce faire, cet article aborde l’étude des représentations numériques de […]
-
Project-based learning and professional identity construction
CESI, a French school of engineering, has implemented a project-based learning curriculum in its combined work and study engineering degree programme, in October 2015. The new school curriculum is based on multidisciplinary 2 to 5 week projects, carried out in small groups and using loops inspired by the Deming Wheel as a problem solving methodology. […]
Loading…
Erreur : tout le contenu a été chargé.