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Publications

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    Proteus the origin story: how users conform their behavior to the appearance of their avatars

    Depuis leur émergence, les environnements virtuels représentent un outil innovant pour étudier le comportement humain dans des situations impossibles à simuler autrement. L’une de ces situations est l’incarnation d’un corps virtuel entièrement différent du nôtre (i.e. un avatar). L’étude de ce cas a permis de mettre en évidence l’existence de l’effet Proteus : le fait […]

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    Sujets capables et environnements capacitants : des cadres pour penser les situations d’apprentissage pour et dans le travail.

    Cuvelier, L., & Fernagu, S. (2023). Sujets capables et environnements capacitants : des cadres pour penser les situations d’apprentissage pour et dans le travail. TransFormations – Recherches en Éducation et Formation des Adultes, 1(25), 130-147.

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    An integrated cognitive-motivational model of Ikigai (purpose in life) in the workplace

    In the Japanese philosophy of life, ‘ikigai’ broadly refers to having a ‘reason for living’, or a purpose in life. From a phenomenological and empirical viewpoint, ikigai is reported to increase human well-being and even life expectancy. However, it remains difficult to translate, define and formalize with regard to contemporary psychological theories. In this respect, […]

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    Penser la présence : quelques pistes théoriques

    Contribution au débat de la revue Distances et médiations des savoirs sur la « Présence » à distance, dans laquelle je propose deux paradigmes pour comprendre la « présence » : le paradigme phénoménologique utilisé dans certains travaux concernant la réalité virtuelle, et le paradigme mésologique qui l’actualise.

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    Real-life experiments and business model innovation process: lessons from the Living Lab literature

    If research has established experiments as an essential part of the BMI process, the literature has not elaborated on which alternative approaches exist to implement them, and how these may differ regarding their impact on the whole BMI process. One essential and underdeveloped aspect of experimentation is the testing environment, which is supposed to reproduce […]

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    Apprenant, formateur, concepteur, chercheur : Histoire d’une rencontre avec un outil pédagogique

    Facon, Cuvelier, Fernagu, (2023) Apprenant, formateur, concepteur, chercheur : Histoire d’une rencontre avec un outil pédagogique COLLOQUE RCE : Enjeux de société et recherches en éducation et formation : mise en débat. Quels cadres théoriques pour quels développements des sujets, des institutions, des territoires ? 13,14,15 juin 2023 – Espace Condorcet, Aubervilliers

    • Conférence
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    From sight to touch, the role of manipulating objects in developing individual and collective creativity

    When an individual appropriates and uses an object he or she does so first with thevisual sense (Hatwell & Cazals, 1988). This ‘visual capture’ provides the availableinformation but can deprive him or her of the functionality of the other senses (Lacey & Sathian, 2014; Saradjan, 2015). The aim of our research is to test the […]

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    • Ingénierie & Outils numériques

    Digital Twin, Virtual Reality and OPCUA-based architecture for pedagogical scenarios in Manufacturing and Computer Sciences curriculum

    Whereas Digital Twin associated to Virtual Reality are powerful tools in industry, they are not commonly used in pedagogical scenarios since it implies using several standards and tools that are complex to understand, to setup, and so to massively deploy in a learning context. This problematic is explored in this paper by proposing an integrated […]

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    • Ingénierie & Outils numériques

    Introducing the 3MT_French Dataset

    Public speaking constitutes a real challenge for a large part of the population: estimates indicate that 15 to 30% of the population suffers from public speaking anxiety (Tillfors & Furmark, 2007). Several existing corpora were previously used to model public speaking behavior. Those created ad-hoc for research purposes (e.g., Wörtwein et al., 2015) often provide […]

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    The role of institutional factors in the economic growth process: theoretical justification and empirical application to DCs

    Jusqu’à nos jours, plusieurs études montrent que les institutions jouent un rôle crucial dans le processus de croissance économique en exerçant un effet positif à long terme sur l’activité économique et qu’un environnement institutionnel inadéquat peut constituer un obstacle à la croissance et que sa réforme devrait être privilégiée. Dans le même sens et en […]

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    Proteus, the origin story: how avatar appearance in virtual environments can shape user behavior

    Since their emergence, virtual environments have represented a new opportunity to study human behavior in situations impossible to replicate in the real world. One such situation is the embodiment of a virtual body entirely different from our own. Research in this area has revealed that the physical characteristics of avatars can elicit specific behaviors from […]

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    Les capabilités, une grille de lecture des conditions de la professionnalisation au travail et en formation

    La professionnalisation est souvent définie comme la mise en oeuvre d’actions permettant le développement continu et situé des compétences dans et par les situations de travail. Une telle définition ne permet pas de la différencier de la formation (sous ses différentes modalités : Formation En Situation de Travail, Simulation, Apprentissage en Situation de Travail, etc.), […]


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