BLANDIN Bernard

Research Director Emeritus at CESI

Research Gate          Google Scholar

Research Theme

Learning and Innovating

Pedagogical Activities

Background

Accreditation to direct Researches - HDR

UPN

2006

PhD in Sociology

CNAM

2001

Master in Engineering

CESI

1985

Current Research Programmes

  • PIA 2 – DEFI&Co : Learning in instrumented situations
  • Adaptation of CESI to lockdown
  • EVAL-ACP (Soft Skills Assessment)

Research Direction

Scientific Animation and Laboratory Life

Member of conference scientific committees:

  • 1 international conference (June 2015)
  • 1 national conference (October 2017)
  • 1 international conference (March 2021)

  Member of conference organisational committees:

  • 3 conferences (1 national and 2 international)

  Reviewer for several national and international journals

Expert Activities

  • Expert ISO - IEC JTC1 SC36 since 2003
  • Expert AFNOR CN36 and CN X50 since 2003
  • Member of PhD Thesis Jury (D. Cristol, UPN-2010 ; C. Tempier, UPN2011 ; B. Ouarrak, CNAM-2011 ; J. Fraysinhes, Toulouse 2-2011 ; F. Berthoud, Lyon 2-2012 ; J. Striff, UPN-2014 ; B. Nakhal, UBO-2017 ; J. Taoum, UBO-2018 ; J. Condé, Paris-Saclay-2018 ; A. Badets, U. Normandie / U. Paris Nanterre- 2018) ; E. Zilberberg, U. Paris Nanterre-2020
  • PhD Thesis Committees (Y. Serreau ; I. Lécluse)

Publications

Synthesis (1987-2020)

  • ACL : 21
  • ASCL : 19
  • C-ACTI : 22
  • C-ACTN : 7
  • C-COM : 15
  • OS : 5
  • C-OS : 20
  • Articles de vulgarisation : 19
  • TH : 4

Selected Publications

OS : Books, Book Chapters 2011-2021

  • BLANDIN, B. (ed.) (2021) Actes du Colloque NEO-SAI 2020 Comprendre et construire les nouvelles situations d'apprentissage instrumentées [en ligne] https://neo-sai2020.sciencesconf.org/data/pages/Colloque_neo_sai2020_Actes.pdf
  • BLANDIN, B. (ed.) (2018) Actes du Colloque Penser la formation aujourd’hui : un nouveau paradigme. [en ligne] accessible à l’URL suivante : https://recherche.cesi.fr/wpcontent/uploads/2018/03/Actes_colloque_DEFICo_10-2017.pdf
  • BLANDIN, B. (2017) Les environnements numériques, in CARRE, P. & CASPAR, P. Traité des sciences et techniques de la formation, 4 e édition. Paris : Dunod, p. 607-627.
  • BLANDIN B. (2011) La construction du consensus : l’exemple de l’ISO-IEC JTC1 SC36, in PERRIAULT, J. & VAGUER, C. (Dir.) La norme numérique. Savoir en ligne et Internet. Paris : CNRS Editions, p. 123-134.

  ACL : Articles in journals with reviewing committee 2011-2021

  • BLANDIN, B. (2020) Les pédagogies actives par problèmes et par projets à l'épreuve de la distance: questions à l'ingénierie, in Distances et Médiations des Savoirs n°31 [en ligne] https://journals.openedition.org/dms/5586 
  • BLANDIN, B. BADETS A. & SERREAU Y. (2018) Articulation Recherche – Formation : le cas de la recherche sur les formations d’ingénieurs du CESI, in Savoirs n°47 (2018/2), p. 41-67.
  • BLANDIN, B. (2017) Numérique et didactique professionnelle : Quelques leçons du projet EAST, in Actes du Colloque DIDAPRO 2017, Lille (France) 6-8 juin 2017. Communication 4101.
  • BLANDIN, B. (2016) L’environnement personnel d’apprentissage, un instrument pour l’apprenance ? In Autour de l’Apprenance - Education Permanente n°207, p. 139-146
  • POUTOT, G., and BLANDIN, B. (2015) Exploration of Students’ Misconceptions in Mechanics using the FCI, in American Journal of Educational Research 3.2: 116-120. [online] accessed on 2015-02-26 at http://pubs.sciepub.com/education/3/2/2/
  • AGEORGES, P. POUTOT, G. BACILA, A. BLANDIN, B. (2014) Some Lessons from a 3-Year Experiment of Problem-Based Learning in Physics in a French School of Engineering, in American Journal of Educational Research 2.8: 564- 567. [Online] downloaded on 2014-12-11 from the following URL: http://pubs.sciepub.com/education/2/8/1/
  • BLANDIN, B. (2013) Ethnographie du jeu vidéo en ligne : plaidoyer pour une position d’« insider », in Distances et médiations des savoirs, vol 3, [En ligne] mis en ligne le 22 juillet 2013 http://dms.revues.org/353
  • BLANDIN, B. (2012) Apprendre avec les technologies numériques : quels effets identifiés chez les adultes ? in Savoirs, n°30, p. 11-58.
  • BLANDIN, B. LIETAER, B. (2012) Mutual Learning: A Systemic Increase in Learning Efficiency to Prepare for the Challenges of the Twenty-First Century. In Artificial Intelligence and Society Special Issue for the 25th Anniversary.
  • BLANDIN, B. (2012) The Competence of an Engineer and How it is Built through an Apprenticeship Program: a Tentative Model, in The International Journal of Engineering Education, vol. 28 n°1, p. 57-71.

  ACTI : Communication with proceedings – International Conferences 2011- 2021

  • BLANDIN, B. (2021) Une double ontologie pour un méta-cadre théorique, in Actes du colloque NEO-SAI 2020 [en ligne] https://neo-sai2020.sciencesconf.org/data/pages/Colloque_neo_sai2020_Actes.pdf
  • BADETS, A., BLANDIN, B., HAVARD, V. & BAUDRY, D. (2021) Conception de situations instrumentées: étude de cas d'une situation d'apprentissage des concepts du Lean Manufacturing, in Actes du Colloque NEO-SAI 2020 [en ligne] https://neo-sai2020.sciencesconf.org/data/pages/Colloque_neo_sai2020_Actes.pdf
  • BLANDIN, B. (2019) Ingénierie: les langages formels ont-ils un avenir à l'époque du numérique ? Communication au colloque IPM 30 (Lille, 23-24 mai 2019) [en ligne] https://ipm30.sciencesconf.org/262015
  • SAUNIER, J., BARANGE, M., BLANDIN, B., QUERREC, R. & TAOUM, J. (2016) Designing Adaptable Virtual Reality Learning Environments in Proceedings of the VRIC 2016, 23-25 March, 2016, Laval (France)
  • BLANDIN, B. & QUERREC, R. (2014) Quelle méthode pour concevoir un environnement virtuel pour apprendre une activité ? Une tentative de réponse : le projet EAST, in Actes du 3e colloque international de Didactique Professionnelle, 28 et 29 octobre 2014 à Caen. [en ligne] http://didactiqueprofessionnelle.ning.com/page/archives-publiques (communication 4102).