SERREAU Yann

Researcher-lecturer

Research Gate         Google Scholar

 

Research : Laboratoire Linéact of Cesi

  • Research theme: action, decision-making and discernment in dynamic human environments (coaching and training; professional and personal orientation/project; ethics; entrepreneurship; management)
  • Member of the board of directors of the Ingénium network (researcher in human, economic and social sciences in engineering schools)

 

Education

PhD Sciences of Education

Bourgogne Franche Comté university, Dijon

2017

DESS

Amiens

Certificate of Aptitude at the Administration of entreprises

 

1990

Master of engineering

ICAM, Lille

1982

Professional experiences

  • Since 2019 and up to now : Cesi project manager into NCu « Hesam 2030 »
  • Since 2018 and up to now : general delegate Institut InnovENT-E From 2014 to 2018 : executive director, Cesi representative into the IDEFI project named InnovENT-E (13,3M€ dont 5, 5M€ subvention) : creation and dissemination of innovative training modules on the themes of innovation and export for SMEs / SMIs; this project, initiated by the Insa, UT, University of Lorraine and Cesi groups, is continuing within the framework of the InnovENT-E Institute

Other experiences within Cesi :

  • Member of the Administration Board of Hesam
  • Responsible for the certification "Head of Unit and Project Management" level II, registered in the RNCP (18 institutions, 205 graduates in 2013)
  • Viacesi project manager (web 2.0 platform to support students in their professional project; 40 diploma courses, 8000 learners and 21 sites involved)
  • Manager of establishment, profit centres and training schemes leading to qualifications
  • Quality Manager

Engineering positions in two international industrial groups (1983/1993)

 

Publications

Book and thesis 

  • SERREAU, Y. (2013) Accompagner la personne en formation - De l’orientation à l’insertion professionnelle. Paris : Dunod
  • SERREAU, Y. (2017) L’entretien d’accompagnement : développement humain et maîtrise des situations dynamiques. Thèse de doctorat en sciences de l’éducation. Dijon : Université de Bourgogne Franche Comté. [en ligne] https://tel.archives- ouvertes.fr/tel-01793496

Journals :

  • Junaid, S, H Kovacs, D A Martin, et Y Serreau. « What Is the Role of Ethics in Accreditation Guidelines for Engineering Programmes in Europe? » In Proceedings : SEFI 49th Annual Conference Blended Learning in Engineering Education: Challenging, Enlightening – and Lasting?, 9. Berlin, 2021. https://www.sefi.be/wp-content/uploads/2021/12/SEFI49th-Proceedings-final.pdf.
    Serreau, Yann. « Expérience et conduite d’entretiens d’accompagnement au sein d’une formation d’ingénieur par apprentissage ». L’Orientation scolaire et professionnelle, no 50/1 (17 mars 2021): 121‑49. https://doi.org/10.4000/osp.13893.
  • BORSEN, Tom, Yann SERREAU, Kiera REIFSCHNEIDER, André BAIER, Rebecca PINKELMAN, Tatiana SMETANINA, et Henk ZANDVOORT. « Initiatives, experiences and best practices for teaching social and ecological responsibility in ethics education for science and engineering students ». European Journal of Engineering Education 0, no 0 (2 janvier 2020): 1‑24. https://doi.org/10.1080/03043797.2019.1701632.
  • BLANDIN, B., BADETS, A., et SERREAU, Y. Articulation recherche-formation : le cas de la recherche sur les formations d’ingénieurs du CESI. Savoirs, no 47 (11 juillet 2018): 41-67. https://doi.org/10.3917/savo.047.0041

Conference invitations :

  • SERREAU, Yann. « L’éthique, une compétence à laquelle former les ingénieurs ». Conférence internationale présenté à II Congreso internacional de etica profesional en ingenieria 29 y 30 de agosto de 2019, Médellin, Colombie, 29 2019.
  • SERREAU, Yann. « To train engineering students to make decision taking in account ethical dimensions ». Presentation SERSEE UN House Moscow présenté à Sustainable development and socio-ecological standards in science and education, Moscow, 23 2019.
  • SERREAU, Yann. « Model of counseling ». présenté à CDIO European regional meeting, La Rochelle, France, 24 janvier 2019.

Communications – acts of international meetings :

  • CHELIN, N., G. MATTHIASDOTTIR, Y. SERREAU, L. TUDELA, S. ROUVRAIS, et K. JORDAN. « To Embrace Career Decision Making in STEM Education ». EDULEARN19 Proceedings, 2019, 3058‑66.
  • SERREAU, Y. (2016a) Ethique et conduite de l’entretien d’accompagnement, un enjeu de coopération, in Actes du colloque international Ethique de l’accompagnement et agir coopératif, Université François Rabelais, Tours 26-28 mai 2016.
  • SERREAU, Y. (2016b) L’entretien d’accompagnement une coopération pour faciliter d’autres coopérations, in Actes du colloque international Ethique de l’accompagnement et agir coopératif, Université François Rabelais, Tours 26-28 mai 2016
  • SERREAU, Y. (2015) Entretiens d’accompagnement en alternance et gestion du temps, quand l’innovation impacte organisation et savoir-faire, in Actes du Colloque Questions de Pédagogie dans l’Enseignement Supérieur : Innover, Quand et Comment ? Brest, du 17au 19 juin 2015.
  • SERREAU, Y. (2014) Conception dans l’entretien d’accompagnement d’apprentis, in Actes du 3e colloque international de Didactique Professionnelle, Caen, 28 et 29 octobre 2014. [en ligne] téléchargeable à partir de http://didactiqueprofessionnelle.ning.com/page/archivespubliques (communication 3109)
  • SERREAU, Y. (2012) Paramètres de situation pour l'évaluation du niveau de compétences d'un manager, in Actes de la deuxième conférence internationale de didactique professionnelle « Apprentissage et développement », Atelier 15, Nantes, 7-8 juin 2012 [en ligne] http://www.didactiqueprofessionnelle.org/ (Atelier 15)
  • BLANDIN, B. & SERREAU, Y. (2012) Viacesi, une plateforme web pour piloter le projet professionnel tout au long de la vie, retour d’expérience, in Actes du CUIEN 2012, Lyon 16-18 avril 2012. [en ligne] : http://www2012.org/proceedings/ciuen/9_Viacesi.pdf
  • SERREAU, Y. (2011) Situations d'accompagnement et accompagnement. Etude de dispositifs de l'enseignement supérieur, in Actes du VIe colloque Questions de pédagogie dans l'enseignement supérieur. Les courants de la professionnalisation : enjeux, attentes, changements, organisé par l'ISSBA à l'Université d'Angers (France) du 8 au 10 juin 2011, p. 26-36
  • SERREAU, Y. (2010) Regards d’acteurs sur leur accompagnement des projets professionnels des étudiants. In 26e congrès de l’AIPU, Réformes et changements pédagogiques dans l’enseignement supérieur, Rabat, Maroc, 17 au 21 mai 2010. T3- 067.
  • SERREAU, Y. (2010) Accompagner le projet professionnel avec une plateforme web 2.0: un déplacement des rôles ? in Actes du Colloque international "L'accompagnement à l'orientation aux divers âges de la vie: quels modèles, dispositifs et pratiques?" INETOP / CNAM - Paris -17-19 mars 2010.
  • SERREAU, Y. (2008) Etapes spécifiques pour former au management avec l’apprentissage par problèmes : proposition d’étapes clés dédiées au management. In Actes du 5è colloque « Enseigner, étudier dans le supérieur : pratiques pédagogiques et finalités éducatives », Brest, 18 au 20 juin 2008. 1:187-95.
  • SERREAU, Y. (2008) Evaluation adéquation motivation et capacités projet professionnel. In 25e congrès AIPU « Le défi de la qualité dans l’enseignement supérieur, vers un changement de paradigme », Montpellier, 19 au 22 mai 2008. N°03-0095
  • BLANDIN, B. et SERREAU, Y. (2008) Regards d’acteurs sur 11 ans de certifications ISO 9001. In 25è congrès AIPU « Le défi de la qualité dans l’enseignement supérieur, vers un changement de paradigme », Montpellier, 19au 22 mai 2008. N°01-0152